Fietstocht langs Boskoopse tuinen in samenwerking met KVBC

Omdat we dit jaar 150 jaar bestaan bleven we dit jaar in Boskoop en maakten we een rondje langs een aantal van de plantencollecties van de KVBC – Koninklijke Vereniging van Boskoopse Culturen.

Nadat iedereen gearriveerd was bij Piet Kolster kregen we uitleg over het ontstaan van de Potentilla verzameling.  Als jonge jongen was hij al gefascineerd door deze plant. Bezoeken aan een kasteel in Ierland waar veel soorten staan en de ontmoeting met Will Sims zorgden ervoor dat de collectie enorm werd uitgebreid. Momenteel wordt de collectie weer wat afgebouwd maar het blijft een mooie plant waar de bijen en hommels graag hun stuifmeel verzamelen.

Bij Plantentuin Esveld gingen we aan de thee, koffie en taart en vertelde Helma van der Louw van de KVBC iets over deze vereniging. Hierna richting boot voor de onstuimige en natte rondvaart. Het was een avontuur en we hebben weer een anekdote zullen we maar zeggen. :-)

Na de boottocht ging de helft van de groep naar Living Creations waar Alex Schoemaker ons op zijn prachtige bedrijf een rondleiding gaf. Hij vertelde ons enthousiast over de verschillende variëteiten van de Hydrangea Paniculata en in het bijzonder de nieuwe soort, "Ground Breaker", de bodembedekker die in 2025 voorgesteld zal worden.

De andere groep ging naar Arie Rijkaart waar hij een uitleg gaf aan de groep over de plantencollecties die er staan en de manier waarop er gekeurd wordt. Daarna naar een ander stuk van de tuin waar vooral de verschillende cultivars van de Spirea en de Nandina erg bijzonder om te zien waren.

De groepen ruilden van plek en na de bezoeken aan de collecties proostten we bij Barry en Jan op dit bijzondere jaar met een glaasje bubbels en voor degenen die mee aten was er een heerlijk chinees buffet.

Het was een stormachtige natte dag met een af en toe zonnig gouden randje.

Je kan de foto's hier bekijken.