Boskoop

Kerstschikking

Het was gezellig druk in de kas bij Herman en Thea, volle bak met 36 deelnemers. Er kon gekozen worden uit prachtig (kerst)groen, en takken met bessen, zoals ilex, callicarpa, hulst, maretak.
Met koffie/thee, kerstkoekjes en als afsluiten gluhwijn werd er ook voor de inwendige mens gezorgd.
Heel veel verschillende kerststukken zijn er gemaakt, van groot tot klein. Mooi om te zien dat de deelnemers een leuke avond hebben gehad en blij met hun kunstwerk(en) naar huis gingen.
En dan is het voor de organisatie nog eens extra fijn als er een leuke bedankmail komt.  Meer foto's

Excursie naar v. Esveld

Het was een boeiende excursie naar het Aceratum bij Esveld.  We werden ontvangen met koffie, en in de kas heeft Cor van Gelder ons eerst verteld hoe de kwekerij is ontstaan. Met veel inspanningen zijn ze nu zover dat de kwekerij (bijna) het kenmerk "biologisch" mag dragen.  Tijdens de rondleiding door de kwekerij heeft hij vele "nice to know" feitjes met ons gedeeld. Gelardeerd met vele anekdotes was het een zeer boeiend verhaal over de geschiedenis van de kwekerij.

Ken uw Kweker: A&E Maayen

Op een prachtige zaterdagochtend, strak blauwe lucht met een heerlijk zonnetje, hebben we een rondleiding gehad op de kwekerij door Arie Maayen. Arie kweekt al heel lang bomen en struiken en heeft heel erg veel evaring in het maken van stekken van bijzondere soorten. Waar anderen het niet voor elkaar krijgen, lukt het Arie vaak wel. En daar is hij (terecht) trots op.
We zijn al luisterend naar zijn mooie verhalen, langs de vele stekken gelopen, vele duizenden op een rij. Er zijn zoveel latijnse namen genoemd, dat ik ze niet allemaal heb kunnen onthouden.  Maar ik kijk terug op een heel gezellige "luister" wandeling.

Tuinen-fietstocht

Het was prachtig weer om te fietsen en tuinen te bezoeken. Zonnig en weinig wind...... en een prachtige route door het Groene Hart.
Verdeeld in 7 groepjes zijn we langs de delnemende tuinen gefietst. De totale route was zo'n 18-20 km. De deelnemende tuinen waren allemaal mooi, bijzonder  en hadden allen gepassioneerde eigenaren. Ik heb genoten van deze fietstocht en van het enthousiasme waarmee de eigenaren ons hebben ontvangen en ons vertelden over hun paradijs(jes).
Na afloop gezamelijk de middag afgesloten met een drankje. Uiteraard zijn de tuinen nog eens nabesproken. Ook het diner was weer prima verzorgd.

Kunstmarkt 2e Pinksterdag

In samenwerking met groei&bloei Alphen en de Gemeente Alphen hadden we een grote, goed bezochte kraam. Gelukkig viel er smorgens niet veel regen, zodat we veel bezoekers mochten ontvangen en enthousiast maken voor onze activiteiten.

Excursie naar de Weleda tuin

Jan Graafland gaf ons een rondleiding door de Weleda tuin in Zoetermeer: zeer de moeite waard!
We werden ontvangen met koffie en thee en kregen een rondleiding door het bedrijf: van het magazijn, tot de kruiden- en zaden kamer, de inpakafdeling (waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken) en de tinctuur kamer, waar vele tincturen opgeslagen staan in grote flessen.
Jan weet enorm veel van planten en hun werking: hij heeft hier een boek over geschreven. Jan heeft ons oa. verteld over de juiste wijze van composteren, het herkennen van bepaalde planten, hoe het het sap van de "stinkende Gouwe" er uit ziet: oranje! Van dit sap schijnen wratten te verdwijnen......dus nam iemand een plant mee die Jan uitgegraven had. Jan heeft ook verteld over het belang van insecten en bijen en wat goede bijenplanten zijn: we kregen 3 plantjes mee van het "knopig helmkruid", dat zeer veel nectar voor bijen levert.
Tot slot werden we verwend met een goodie bag met 3 heerlijke producten! Kortom een hele interessante ochtend, waar helaas maar weinig leden van de afdeling Boskoop bij waren.

Vogelhotel maken

Weer eens wat anders, niet met je handen in de aarde, maar aan het knutselen. De Workshop was perfect voorbereid, we hoefden alleen maar de onderdelen aan elkaar te maken.
en dan thuis een plekje in de tuin / balkon zoeken. Laat de vogels maar komen.

lezing : Zintuigentuin

Cees Verkerke gaf een bijzonder boeiende lezing over de planten en het dierenleven in zijn tuin. Doordat hij geen gif gebruikt en zo natuurlijk mogelijk tuiniert, met schuilplelken voor dieren, trekt zijn tuin vele dieren aan. Er broedt zelfs een ijsvogelpaar!
Er waren 13 bezoekers en bestuursleden. Wilt u deze tuin met eigen ogen aanschouwen? Geef u dan op voor onze busreis. We bezoeken deze mooie tuin.

Fermenteren

Weer een gezellige en leerzame avond gehad. Wat je kan doen met je moestuin oogst.
Veel informatie gekregen en meteen in de praktijk gebracht.

workshop wilgentenen vlechten

We kijken terug op een zeer geslaagde workshop, waarvoor zich 29 deelnemers opgegeven hadden, waardoor er een ochtend- en een middaggroep gevormd werd.
Het weer was ons gunstig  gezind: een wolkenloze dag met weinig wind. Daarbij was de eenmalige locatie ook geweldig: er was de mogelijkheid om lekker in het zonnetje buiten te werken in een mooie groene omgeving. Ineke gaf een duidelijke uitleg en bood professionele hulp.

Iedere deelnemer kreeg een zakje zaad mee naar huis. We zouden het leuk vinden om foto's te ontvangen van de bloemen die in bloei staan tegen de spiraal. Deze foto's krijgen dan een plekje op onze website.
Van de deelnemers kregen we veel positieve reacties. Kortom: een workshop om volgend jaar nog eens te herhalen? Er valt nog genoeg te bedenken om te vlechten!