Kerststuk maken

Traditiegetrouw konden er weer  Kerststukken worden gemaakt bij Thea en Herman Geers. Er waren zoveel aanmeldingen dat we 2 sessies hebben gehad, 's middags en 's avonds.
Veel bekende gezichten, maar er waren ook mensen voor de eerste keer aanwezig. De sfeer zat er weer goed in, er werd vlijtig gewerkt met het prachtige groen en er zijn weer prachtige kerststukken gemaakt.

Workshop wilgentenen vlechten

Wat een enthousiaste reacties kregen we tijdens de workshop wilgentenen vlechten! We waren te gast bij de sfeervolle lokatie van de Groengroep in Boskoop. Er werden 2 vetbolhouders gemaakt en iedereen moest flink aan het werk! Soms viel er een stilte....zo hard werd er gezwoegd! Maar met de professionele begeleiding van Ineke en tussendoor wat koffie/thee, ging het heel goed! Bedankt Ineke!
Iedereen mocht z'n houders vullen met vetbollen en ging vervolgens tevreden naar huis!
Wat zullen we eens voor volgend jaar verzinnen??

Excursie kwekerij v.Wezelenburg

Op een mooie ochtend in augustus waren we op bezoek bij Jan-Willem van Wezelenburg jr. op zijn kwekerij die hij samen met zijn vrouw beheerd. We werden hartelijk ontvangen door hen beiden, en zijn met Jan-Willem over de kwekerij gelopen. Een prachtig assortiment heesters. Al zijn jonge planten zijn verbonden met een druppel-systeem voor water geven. Hierdoor bespaart hij vele liters water. Ook  het deel waar de moer-bomen staan was indrukwekkend. En leuk om te zien hoe de jonge planten in pot kunnen uitgroeien tot volwassen heesters. Uit zijn enthousiaste verhalen blijkt weer dat hij met veel plezier de kwekerij runt,

Excursie naar kwekerij Aqua Sifra.

Op zaterdag 24 juni 2023 waren we met 15 G&B leden op bezoek bij Aqua Sifra waterplantenkwekerij aan de Burg. Smitsweg in Hazerswoude.
Na een kop koffie en koek werden we welkom geheten door Piet Bakhuijzen, eigenaar van deze kwekerij. In een korte inleiding gaf hij aan dat hij de kwekerij begon met zijn vader en enkele broers.
Waterplantenkwekerij Aqua Sifra is een kwekerij met 10 medewerkers en beslaat een oppervlakte van 12000 m². Na verloop van tijd heeft hij zich helemaal toegelegd op een breed sortiment waterplanten, in toenemende mate ook inheemse waterplanten.
De afnemers zijn, naast particulieren, vooral grootgroen bedrijven, hoveniers en waterschappen. De waterplanten vinden hun weg in binnen en buitenland.
Vervolgens leidt Piet Bakhuijzen ons over de kwekerij en laat de aanwezigen kennis maken met een keur aan bloeiende en niet bloeiende waterplanten. Planten die onder en boven water groeien, en planten die in oevers staan.
Na afloop stond er nog een kop koffie klaar en werd Piet Bakhuijzen bedankt voor zijn enthousiaste rondleiding en nuttige informatie over waterplanten.
Stef Groenleer.

Busreis naar Betuwe

Met 50 deelnemers vertrokken we op een prachtige, zomerse dag richting de Betuwe. We bezochten daar 3 prachtige tuinen: de “tuyncaemer” in Lienden, de tuin van de Hendrik en Hanneke Zaayer in Kesteren en “Geertes Tuin” in Kesteren. De tuineigenaren ontvingen ons met koffie/ thee en allerlei (zelfgebakken) heerlijkheden en leidden enthousiast ons rond door hun tuinen en beantwoordden allerlei vragen. Hendrik Zaayer had een interessant verhaal over evenwicht en biodiversiteit in de tuin. Tot slot konden de deelnemers inkopen doen bij kwekerij Schipper in Maurik.
De dag werd afgesloten met een bbq bij theetuin ‘t Woutje in Hazerswoude. Het was een heerlijke dag!

workshop macrofotografie

Rebecca Steijger nam ons mee in de wondere wereld van de macrofotografie.

De deelnemers kregen allemaal een cadeautasje met daarin een aantal lensjes die op de lens van de smartphone bevestigd konden worden. Rebecca had een verzameling objecten en bloemen meegenomen waar we direct mee aan de slag konden. Binnen een kwartier was iedereen zich aan het verwonderen wat er dan te zien is: details in zaden, bloemen, veertjes etc die normaal gesproken niet door ons opgemerkt worden. Na een heerlijke lunch gingen we ook buiten aan de slag en kregen we uitleg over  “snapseed” : een app om foto’s te bewerken.
De deelnemers waren zo enthousiast, dat we deze workshop volgend jaar weer in ons programma op willen nemen!

Lezing over Singelpark Leiden

Er was veel belangstelling voor de lezing over bomen in het singelpark te Leiden. We hadden een "volle bak".
De spreekster, Dr. Rinny Kooi, plantkundig adviseur van de gemeente Leiden, vertelde over bijzondere bomen in het singelpark. Waaronder eeuwen oude bomen in de Hortus. Middels foto's van bijzondere exemplaren heeft ze ons meegenomen langs parken die onderdeel uitmaken van het singelpark. Een wandeling langs de bijna 6 km lange route is beslist een aanrader.

leden voor leden avond

Na een pauze van een jaar kon de "leden voor ledenavond" weer plaatsvinden. Er waren voldoende presentaties aangemeld
Ook dit jaar was de techniek weer in handen van Nico Uitenbroek. Er waren 5 presentaties over zeer verschillende onderwerpe.
De avond werd geopend met een presentatie over de prachtige natuur van IJsland (Marianne Heij), gevolgd door een presentatie met foto's van mooie en bijzonder cultivars (Herman Schoenmaker), een reisverslag van de treinreis  (Trans Siberie Express) van Moskow naar China (Dick de Bruijn).
Na de pauze werden foto's getoond van Arboretum de nieuwe Ooster, in Amsterdam.Dirt is een begraafplaats in Amsterdam waar vele bekende nederlanders zijn begraven.  Een parkachtige omgeving met vele (oude) bomen (Stef Groenleer) en de avond werd afgesloten met een presentatie over prachtige tuinen in frankrijk, Spanje door Nico Uitenbroek. Al met al was het weer een gezellige avond met mooie plaatjes.