2023-7 d.d. 23 juli

Tijdens de plantfestijndagen van de Tuinen van Appeltern was er veel te zien en te doen. Een aantal Boskopers waaronder een van onze leden Nico Rijnbeek hebben Groei&Bloei met raad en daad bijgestaan met de organisatie van deze activiteiten. Het Tiny-House van Groei&bloei die op de Floriade stond,  heeft in Adventure Gardens een mooie nieuwe bestemming gekregen en werd feestelijk geopend.  De landelijke finale bloemschikwedstrijden werd  er gehouden en er was een ludieke Tiny-Tuin Kruiwagen Challenge voor de leden van Groei&Bloei, waar wij als bestuur van afdeling Boskoop aan mee hebben gedaan. We hebben geen prijs gewonnen maar onze kruiwagen is nog steeds te bezichtigen,  want deze heeft een mooie plek gekregen bij de ingang van de tuinen.

Ken uw Kweker

Zaterdagochtend 5 augustus; excursie naar een kweker

Dit keer gaan we naar de kwekerij van Jan-Willem Wezelenburg, de planten die hij heeft geselecteerd door middel van kruisingen uit zaad en een kleine selectie bijzondere heesters. Inmiddels zijn 16 soorten uit eigen kwekerij waaronder de meest bekende Ginkgo biloba ‘Menhir’, Viburnum plicatum ‘Kilimandjaro’ en Viburnum plicatum ‘Kilimandjaro Sunrise’, die tot 2 maal toe de Chelsea Flowershow heeft gewonnen als beste plant van het jaar en beste plant van het afgelopen decennium.
We krijgen een rondleiding op de kwekerij door Jan-Willem, en na afloop kunt u planten aanschaffen.
Aanvang: 10:00 uur
Locatie: J.W. Wezelenburg, Burgemeester Smitweg 59 in Hazerswoude-Dorp
Aanmelden en meer informatie op onze website

Noteer vast in uw agenda

12 september-  lezing:  Spinnen, acht poten en 8 ogen
Meer informatie  op onze website

Tentoonstelling Boomkwekerijmuseum

Giftig Groen

Staat u er wel eens bij stil dat gewassen in uw tuin en op uw bord giftig kunnen zijn? Dat is voor dit groen een perfecte manier om zich te beschermen tegen vraat. Toch kunt u met een gerust hart uw tuin vol planten zetten. Al zijn er die u beter kunt vermijden, zeker als u jonge kinderen hebt. De expositie laat zien welke (delen van) tuinplanten giftig zijn en wat de ernst van het gif is.
Ook groentegewassen of delen daarvan kunnen gifstoffen bevatten om zich te beschermen tegen vraat. Wij hebben geleerd om de niet giftige delen te eten of door bewerking (koken/verhitten) het gif te neutraliseren.
De expositie legt op een aantrekkelijke en leerzame manier uit welke soorten gif planten bevatten en wat hun effect is. In de grote ruimte in het museum ligt het accent op tuin- en kamerplanten, in de noordvleugel op eetbare gewassen.
Deze tentoonstelling is te zien t/m 28 oktober
Meer informatie op de website van het boomkwekerijmuseum.